Het chiptunen van campers is een erg populaire ingreep en komt steeds meer en vaker voor. Naar ons idee is het eigenlijk een pre voor een camper.
Chiptunen zorgt juist voor meer veiligheid een hoog gaspedaal response, meer comfort/driving fun en besparing van brandstof.
Doordat campers steeds luxer worden, steeds meer worden uitgebouwd, zwaarder beladen worden maar ook door een groter front oppervlak krijgt de camper meer luchtweerstand wat het vermogen negatief beinvloed.
Ook in bergen en met tegenwind is de gang er dan al snel uit. Dit maakt het moeilijker om met het verkeer mee te komen of om goed heuvels te kunnen beklimmen zeker als u juist rustig en comfortabel wilt blijven rijden.
Het chiptunen van campers
Het chiptunen van campers is een erg populaire ingreep en komt steeds meer en vaker voor. Naar ons idee is het eigenlijk een pre voor een camper.
Chiptunen zorgt juist voor meer veiligheid een hoog gaspedaal response, meer comfort/driving fun en besparing van brandstof.
Doordat campers steeds luxer worden, steeds meer worden uitgebouwd, zwaarder beladen worden maar ook door een groter front oppervlak krijgt de camper meer luchtweerstand wat het vermogen negatief beinvloed.
Ook in bergen en met tegenwind is de gang er dan al snel uit. Dit maakt het moeilijker om met het verkeer mee te komen of om goed heuvels te kunnen beklimmen zeker als u juist rustig en comfortabel wilt blijven rijden.
Door het motormanagement van u camper te tunen ofwel te optimaliseren/fijn afstellen kan de camper heel goed aangepast worden en dit alles binnen alle veilige marges waardoor de camper een veel betere gaspedaal response krijgt, sterker word in de lagere toeren en u dus zo tijdens bijvoorbeeld een klim niet meer terug hoeft te schakelen naar de 2e versnelling maar nu gewoon in zijn 3de versnelling kan houden door het verhoogde motorkoppel. Dit alles zonder de levensduur van u motor negatief te beinvloeden.
Door het motormanagement van u camper te tunen ofwel te optimaliseren/fijn afstellen kan de camper heel goed aangepast worden en dit alles binnen alle veilige marges waardoor de camper een veel betere gaspedaal response krijgt, sterker word in de lagere toeren en u dus zo tijdens bijvoorbeeld een klim niet meer terug hoeft te schakelen naar de 2e versnelling maar nu gewoon in zijn 3de versnelling kan houden door het verhoogde motorkoppel. Dit alles zonder de levensduur van u motor negatief te beinvloeden.
Waarom is dit mogelijk,
en waarom doet de fabrikant dit niet?
Omdat u camper op een gemiddelde staat afgesteld. De motoren van campers worden wereldwijd verkocht dus ook in landen waar de olie en brandstof en het onderhoud van hele slechte kwaliteit zijn.
De motor staat zo gemiddeld afgesteld dat de auto bijvoorbeeld op de noordpool bij -50 graden, achterstallig onderhoud en slechte kwaliteit olie en brandstof nog zonder motorschade moet kunnen functioneren. Hetzelfde bij temperaturen in de sahara van +50 graden. In europa hebben wij echter een super kwaliteits brandstof en olie en we plegen goed onderhoud aan onze auto’s.
Verschillende camper modellen zijn vaak met dezelfde motor uitgerust. Deze motoren zijn dan de zogeheten geknepen modellen van de zwaardere versies motoren met meer pk”s. Fiscaal gezien is een mindere pk versie aanzienlijk goedkoper in aanschaf.
Met het tunen van de campers gaan wij niet tot het uiterste maar blijven binnen de veilige marges waardoor er zelfs nog meer potentie in u motor zit. Echter wij willen niet tot het maximum gaan tenzij dit op uitdrukkelijk verzoek van de klant is. Meer vermogen moet wel verantwoord blijven en vooral binnen de veilige marges.